Pressmeddelande: Österåker stiger kraftigt i mätning av företagsklimat

Pressmeddelande 2012-04-23

Österåker stiger kraftigt i mätning av företagsklimat

Idag släpper Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i landets kommuner. Den innebär att Österåkers kommun går från plats 100 till plats 55 av landets 290 kommuner. Österåkers företagsklimat fortsätter att utvecklas positivt, särskilt när det gäller företagande, upphandling och skolans arbete med näringslivsfrågor.

– Företagsklimatet är viktigt eftersom företagandet är en förutsättning för vår välfärd, säger Michaela Fletcher Sjöman, Kommunstyrelsens ordförande i Österåker. Näringsidkare i kommunen som anställer är betydelsefulla och behövs för att utveckla vår kommun. Därför vill vi fortsätta driva företagsfrågor. Till exempel vill jag att vi fortsätter att utveckla kommunens kundval och valfrihetssystem. Vi verkar för att på en hel rad områden förbättra och bli en av de bästa kommunerna att vara företagare i, säger Michaela Fletcher Sjöman.

Österåkers kommun är en skärgårdskommun tre mil nordost om Stockholm med snart 40 000 invånare. Företagandet ökar kraftigt och i takt med utvecklingen satsar kommunen tid och resurser för att möta företagens behov.

– Det är ett otroligt lyft och mycket glädjande, säger näringslivschef Göran Oscarsson. Vi är ett team som arbetar hårt och målmedvetet för att öka företagsklimatet i kommunen. Vi försöker ge den service man som företagare efterfrågar, och strävar hela tiden efter att vara lyhörda mot näringslivet. Vi har också ett högt nyföretagande vilket är viktigt och samverkar med Ung Företagsamhet och Nyföretagarcentrum.

En av de saker kommunen gjort är att samla all administration på ett ställe. Idag finns bygglov, näringslivsservice, kommunkansli med flera samlade i det moderna Alceahuset för att företagare och kommuninvånare på ett enkelt sätt ska nå den service de behöver.

– Det är väldigt positivt att allt det arbete som Österåkers kommun lägger ner på att skapa ett bättre företagsklimat nu ger resultat. Beskedet är att många företagare tycker att kommunen gör rätt saker. Ett exempel på sådant som Österåker gör bra är att skapa mötesplatser mellan företagare och med kommunen. En annan sak är att kommunen vill förbättra den kommunala servicen till företag, till exempel när det gäller bygglovsansökningar, säger Stefan Holm, regionchef på Svenskt Näringsliv.

Hela rankinglistan och mycket annat material om företagsklimatmätningen når du här

Kontaktpersoner Österåkers kommun
Kommunstyrelsens ordförande Michaela Fletcher Sjöman, 073-644 35 62
Näringslivschef Göran Oscarsson, 073-625 22 00
Kommunikationschef Anna Carin Johansson, 073-625 22 15
Arbetsmarknadsansvarig Lotta Holmgren, 073-625 21 88

Kontaktperson Svenskt Näringsliv:
Regionchef Stefan Holm, 08-762 70 03

Mer fakta:
Svenskt Näringslivs syfte med rankingen är att bedöma ”summan av de attityder, regler, institutioner och kunskaper som möter företagaren och entreprenören i vardagen. Det mäter man årligen med en attitydundersökning bland 200 företag per kommun. Därutöver sammanställs statistiskt material från SCB.