Nationaldagstal av KSO Michaela Fletcher Sjöman

Välkomna till Ekbacken!

Vilken glädje att se så många här! Måste ju bara säga något så otippat som: vilket väder vi har idag! Gratulerar, idag är det Svenska folkets födelsedag!

Nationaldagen, eller det svenska folkets födelsedag, firas den 6:e juni, lagom till att syrenerna blommat och allt grönskar.

Nationaldagen – Sveriges födelsedag – Sverige är ett demokratiskt land med fred, frihet och respekt för mänskliga rättigheter, oavsett religion eller ursprung. Sveriges nationaldag är dagen då vi firar dessa värden, hälsar nya medborgare välkomna och hyllar Sverige som en fri nation med fritt statsskick.

Svenska flaggans dag blir Nationaldag

Ursprunget till att det blev 6 juni År 1893 hölls den första vårfesten på Skansen i Stockholm. Den fick sin avslutning den 6 juni med en stor flaggfest på den dag som 90 år senare skulle bli Sveriges nationaldag.

Skansen grundare Artur Hazelius hade valt denna dag av två skäl.

Den 6 juni 1523 var den dagen Gustav Vasa hade valts till Sveriges kung. Samma datum 1809 hade riksdagen underskrivit den gällande regeringsformen, som fastslog de allmänna medborgerliga rättigheterna. Bland annat yttrande- och tryckfriheten, viktiga steg mot den demokrati vi lever i idag.

Svenska flaggan

Samling och samförstånd

1916 konstituerades en styrelse för svenska flaggans dag som ville verka för en nationell samling kring flaggan. På så sätt blev den 6 juni officiellt den svenska flaggans dag. En dag av samling och samförstånd mellan alla svenskar, oberoende av politisk färg. Därför kan det ses som en helt naturligt utveckling när flaggdagen år 1983 blev vår officiella nationaldag.

Det är särskilt roligt att vara här idag, av flera anledningar

1. För att det för första gången (på många år) firas Nationaldagen här på Ekbacken

och i dag

1. för första gången arrangerar Österåkers kommun tillsammans med Hembygdsföreningen firandet här

och

3. till sist riktigt roligt för mig att kunna hälsa er välkomna till det som jag önskade kunna genomföra då idén kom för mer än ett år sedan.

Jag funderade på vad jag skulle säga idag och vad alla som är här skulle tänkas vilja höra.

Jag blev snabbt rätt övertygad om att det inte var ett långt politiskt tal, inte heller en lång historiebeskrivning om Österåker för det finns mer kunniga än jag på det området. Och inte minst Sven Hugosson i egenskap av ordförande i hembygdsföreningen som också ska för äran att tala idag.

Därför tänkte jag tala lite om vad vi arbetar med i kommunen och lite, ytterst lite av det andra.

Att vi firar nationaldagen beror ju på att Gustav Vasa den 6 juni 1523 valdes till Sveriges kung och att det sedan är en särskild anknytning till Österåker att Gustav Vasa….kanske föddes på Rydboholms slott men säkert bodde här ett tag och regeringsformen av 1809 och 1974 antogs.

Som ni vet var det först för sex år sedan Nationaldagen blev en helgdag.

Jag har förmånen att få vara med och forma Österåker nu och i framtiden tillsammans med alla andra i alliansen och kommunfullmäktige och inte minst med alla som bor och arbetar i Österåker. Det är när alla samverkar som vi kan nå de mål vi önskar.

För att kort berätta om vårt fokus som är på fyra områden denna mandatperiod.

Det första och helt genomförbara målet är att

1. Österåker ska bli länets bästa skolkommun –

2 : Fortsätta hålla en hög och god kvalitet inom vården och omsorgen

3: Att bli bäst på service – alla typ av service. Utan er ch alla som bor och verkar här finns inte vi och vår uppgift är ge er den service ni önskar. Det innebär också all kommunalservice så som att förbättra infrastrukturen av bland annat gång och cykelvägar och framkomlighet nu och för framtiden.

Och till sist det som är förutsättningen för allt det ovan nämnda

4. En ekonomi i balans. Österåker har en god ekonom – alla hushåll i Österåker har i helgen fått dels vår tidning men också den årsredovisning i s.k. lightformat som visar vad dina skattepengar går till och fördelningen av dem.

Med det tänkte jag inte bli mer politiskt än så –

I Österåker satsar vi på kultur och aktiviteter och idag …..Nu startar vi en ny tradition i Österåker genom att fira nationaldagen på Ekbacken tillsammans med Hembygdsföreningen.

Att så här ett halvår in på mitt nya och hedersfulla uppdrag få äran att dels invigningstala på Nationaldagen och dels få äran att starta en ny och förhoppningsfullt uppskattad tradition här på Ekbacken känns fantastiskt roligt.

Vi har valt att för första gången fira nationaldagen här, att uppmärksamma Sveriges nationaldag och svenska flaggans dag.

Tidigare idag har vi också välkomnat de som är nya svenskar och som bor i Österåker.

I år i det här formatet och framöver kanske vi kan se fler och mer aktiviteter som t.ex. avgångsklassernas egenhändigt byggda farkoster faran / flyta …..eller sjunka ….. i Kanalen.

Jag vill också gärna se att vi i delar ut en hedersplakett för kulturell gärning i Österåker, och ett pris eller stipendie för bästa lärare.

Men nu är det för första gången här och i detta format och jag hälsar er än en gång varmt välkomna till Ekbacken och mycket nöje.

……

Programmet för idag är fullt fram till ca 16. Kommunens kulturstrateg Carl Oscar Törnros som är det som sytt ihop dagens evenemang – så med varm hand överlämnar jag dagens program till Carl Oscar Törnros med en varm applåd för det arbete han och alla de frivilliga funktionärer har lagt ner för att denna dag ska kunna genomföras.

Så tack och trevlig nationaldag i skärgårdskommunen Österåker och här på Ekbacken, i morgon är det en vanlig tisdag igen.  Tack!