Hanif Bali och Per Gudmundsson

Vi från Österåkersmoderaterna vill rikta ett varmt tack till gårdagkvällens talare och alla de åhörare som kommit från när och fjärran för att lyssna på vårt migrationspolitiska seminarium igår kväll. (De mest långväga från bland annat Katrineholm och Mariestad!). Berga teater var nära nog fullsatt.

Hanif inledde med en timmeslång exposé över den migrationspolitiska historien från 1949 fram till idag. Den svenska asylpolitiken har havererat och har aldrig varit uppbyggd för de volymer vi ser idag.

Hanif blundar inte för utmaningarna, de är stora framöver (även givet att endast hälften av de som kom under förra året kommer att få stanna). Vi måste snabbare och striktare implementera en utbildningsplikt. Det handlar om att lära sig språket och sociala koder och samspel. Att höja sitt humankapital för att bli gångbar på arbetsmarknaden.

Den andra timmen ställde moderator Per Gudmundsson från SvD ett antal initierade och kniviga frågor utifrån en dagsaktuell politisk agenda, varvid en intressant diskussion följde.

Slutligen fick också publiken möjlighet att ställa några frågor.

Återigen – stort tack! En rakt igenom fantastisk kväll!